A korai nyelvi fejlesztésről

moments365_angolkalauz3_fullFürész-Mayernik Melindával beszélgettünk, a kisgyermekkori idegen nyelvi nevelésről, valamint kapcsolódási pontokat kerestünk mindkettőnk szakmai területén. Melinda matematika-angol szakos tanítóként végezett, jelenleg otthon van  a 21 hónapos kislányával, Mírával, aki mellett Móron baba és gyermek angol foglalkozásokat tart és a blogján keresztül segíti a kisgyermekes szülőket, hogy otthon ők maguk is elkezdhessék a játékos angolozást.
Cikkeivel találkozhattál a Családinet és a Dívány oldalán, valamint szerkesztője az óvodásoknak szóló BREKI magazin Tanulj Brekivel angolul rovatának.

Babajelnyelv-oktatóként fontos számomra, hogy jobban megvilágítsam ezt a területet, mert azt látom, hogy a babajelelő családokban is, – ahol főként a korai kommunikációra fektetik  a hangsúlyt- fontosnak tartják a játékos és korai idegen nyelvi fejlesztést.

A babajelelő családokat 3 részre osztanám a korai nyelvi fejlesztés szemszögéből:

1: Azon kétnyelvű családok, ahol a szülők az adott lehetőséget kihasználva a saját anyanyelvükön beszélnek gyermekeikhez és egymás közt egy harmadik, tanult nyelven kommunikálnak
2: Azon családok, ahol a szülőknek ugyanaz az anyanyelvük, egymással és másokkal is ugyanazon a nyelven beszélnek viszont az egyik szülő tudatosan a gyermekével  kizárólag a magas szinten elsajátított nyelven kommunikál.
3: Azon családok, ahol mindenki a saját anyanyelvén beszél és rövid játékos foglalkozások keretén belül ismerteti meg a gyermekét dalok, mondókák segítségével az adott nyelv szépségeire.

Melinda, kérlek vezess  be minket az imént felsorolt családokban élő kétnyelvű gyermekek nyelvi és gondolkodásbeli fejlődésébe.

A kétnyelvű egyének mentális lexikona (ez egy szótár az agyban – Gósy, 1999., 2005.) más összetételű. Mivel a két nyelv állandóan hat egymásra a kétnyelvű személy ezeket nem tudja kiiktatni. Számos kutatás indult a témában, ahogy a kétnyelvűek hogyan tárolják a nyelveket az agyban, vagyis hogy a nyelvek tárolása az agyban egységes vagy elkülönült. Grosjean nyelvészprofesszor szerint egységes egészként működik a két nyelv egy személyben, a környezet alapján választja ki, hogy melyiket használja.
Ezért a kicsiknél nagyon jól működik, amikor anya és apa két különböző nyelven beszél hozzá (egy szülő-egy nyelv módszer), mert így megtanulja elkülöníteni a nyelveket.

A kicsinek teljesen természetes, hogy egy dolognak több neve lehet és nem is a nyelvek között tesz különbséget, hanem tudja, hogy melyik szülőhöz milyen nyelven szólva érteti meg magát. Ez persze akkor is működhet, ha az egyik szülő egy tanult nyelvet is átad a gyermekének, ehhez is gond nélkül tudnak alkalmazkodni, nem okoz bennük semmilyen törést vagy kárt.
A játékos nyelvi fejlesztés, ahogyan a nevében is benne van, akkor lesz a gyermek és a szülő számára valóban hatékony és élvezetes, ha szívvel-lélekkel csináljuk. Ha görcsösen ragaszkodunk valamihez, akkor azzal pont az ellenkezőjét érjük el annak, amit szeretnénk: a gyermek azt fogja eltanulni, hogy a nyelvtanulás egy görcsös dolog. Az otthoni játékos angolozással egy mintát adunk neki, ami sokkal jobban beívódik, mintha szavakkal tennénk ugyanezt. Ha anya-apa jól érzi magát az angol mondókázás, éneklés közben, akkor ez átragad a kicsire is. És hosszú távon a pozitív élmények megalapozása a cél, amire aztán később már nyelvtani alapokat is építhetünk.
Véleményem szerint a babajelnyelv elősegíti és örömtelibbé teszi  nyelvi fejlesztést.
A babajelelés minden esetben összekötő nyelvként funkcionál a korai kommunikációs időszakban, amikor mindkét szülő más nyelven közöl, de ugyanazt a jelet használja. 

Videó hossza:03:05 perc

„Nekem és a német férjemnek az a természetes, ha az anyanyelvünkön beszélünk gyermekünkhöz, hiszen a legtökéletesebben és legárnyaltabban így tudjuk kifejezni magunkat. Az anyanyelvünk használatával vagyunk hitelesek a gyermekünknél. Gyermekünk velünk, és mindkét országban élő rokonokkal, barátokkal ezen a nyelven fog kommunikálni.
„Minél több nyelvet beszélsz, annál több ember vagy! „
A kisgyermekek játszi könnyedséggel anyanyelvi szinten sajátítják el a különböző nyelveket.
Fontos számunkra, hogy a gyermekünk ismerje mindkét kultúrát és biztosan használja és uralja mindkét anyanyelvét.”
Bagi Veronika, a 2 éves kétnyelvű Bálint édesanyja

Mi történik nyelvelsajátításkor az agyban?

Az egészen pici babák is figyelnek már a környezetükre, az anyaméhből ismerős hangokra. A szavakat nem közvetlenül tanulják, hanem a szövegkörnyezetből következtetnek rá. Ezért nagyon fontos, hogy amikor kicsi babával beszélünk (akár az anyanyelvén, akár más nyelveken), mindig értelmes szövegkörnyezetben tegyük, szemléltessük a mondanivalónk tartalmát és használjuk a babanyelvet: gesztusokat, mimikát, arckifejezéseket, akár a babajeleket is.
Ugyan nem az „egyezményes babajeleket”, de ösztönösen használjuk az integetés és az éhes vagyok jeleit, amikor babánkkal beszélünk. Ezek a jelek segítik a gyermeknek a tartalom és szó összekapcsolását, amelynek segítségével  sokkal könnyebben és hatékonyabban rögzülhetnek a nyelvi kifejezések. A babajelekkel még könnyebb a nyelvelsajátítása, hiszen  segítenek az idegen szavakat könnyebben összekapcsolni az adott tárggyal, kifejezéssel, melynek következtében a kisgyermek hamarabb érti meg az összefüggéseket.

 A nyelvelsajátításban igen fontos életszakasz a 2-4 éves kor, ez az úgynevezett kritikus periódus, ami azt jelenti, hogy ebben az életkorban kell bizonyos eseményeknek megtörténni a sikeres nyelvelsajátítás érdekében. Penfield és Roberts (1959) kanadai orvosok vizsgálatai alátámasztják, hogy ebben az időszakban a leggyorsabb az agyféltekék rugalmasságának fejlődése, majd lelassul és a pubertás kor végére lezárul. Ezt hívják szaknyelven lateralizációnak, amikor a beszédfunkcióért felelős agyi területek elnyerik végleges állapotukat és ezért tudnak olyan könnyedén nyelvet tanulni a kicsik. A másik feltétel, hogy elegendő inger érje a gyermeket ahhoz, hogy ezek a funkciók kialakuljanak.
Ezért érdemes minél többet angolul mondókázni, énekelni a kicsinek, később pedig a napi rutinba is beilleszthető egy-egy tevékenység: pelenkázás, reggelizés, öltözködés, játék stb.

A gyermek azt tanulja meg legkönnyebben, aminek ő maga is részese, vagyis a tevékenységbe ágyazott „tanulás” a leghatékonyabb számukra. Ha minden egyes érzékszerve részt vesz a tapasztalásban, akkor könnyebben raktározódik a memóriájában és ez által könnyebben elő is hívható később. Ezért nagyon fontos, hogy nyelvet (is) úgy tanítsunk, hogy játékos, a gyermek életkorának megfelelő kontextusba illesszük. A foglalkozásaimon is gyakran hívom segítségül a mozgásos, mutogatós mondókákat és dalokat, hiszen amikor eljátsszuk a dalt (pl. elmegyünk a boltba, sütit veszünk, kifizetjük ..–Five currant buns) észrevétlenül szívják magukba a szavakat és nyelvtani formákat anélkül, hogy magyaráznom kellene. Felnőtteknél is az egyik leghatékonyabb tanulási forma a kinesztetikus stílus, ahol az érintésen, mozgáson, tárgyakkal való foglalkozáson keresztül tanulnak. 

Melyek a korai nyelvoktatás előnyei?

  • a gyerekek játszva tanulnak, agyuk szivacsként szívja magába az új információkat

  • agyuk kétszer olyan keményen dolgozik, mint a felnőtteké

  • a kisgyermek még képes bármely nyelv tökéletes logikai és fonológiai elsajátítására

  • a gyerekek ösztönösen tanulnak nyelveket gátlások és szorongás nélkül

  • pozitív attitűd alakul ki a nyelvek iránt

  • a nyelvtanulás segíti a kreativitás, a rugalmas gondolkodás és a problémamegoldó képesség fejlődését

  • megismernek egy új kultúrát, empatikus készségeik is fejlődnek

  • nincs nyomás rajtuk, nem függ például a karrierjük attól, hogy megtanulnak-e egy dalt, vagy sem

  • a tévhitekkel ellentétben az anyanyelvi kifejezőképesség fejlődését is segíti

  • Könnyebben fog további nyelveket tanulni

    ” A jövőbeni boldogulásához a mai világban elengedhetetlen az idegennyelv ismerete azzal hogy több nyelven kommunikálunk a gyerekkel, most még kicsi, így erőfeszítés nélkül sajátítja el, mely számára egy értékes útravaló”
    Bodor Éva,  Mór baba anyukája, aki olaszul beszél gyermekéhez.

 

Módszerek:

A  kétnyelvű nevelés, ha pici kortól kezdve természetesen és következetesen történik, nem bonyolult feladat, de néhány szabályt érdemes betartani. Melyek ezek?
Egyrészt fontos, hogy a gyermek az új nyelvet, esetünkben az angolt valamihez vagy valakihez esetleg helyszínhez kösse!

„Angolország az otthonodba”

Minden foglalkozásomnak és a gyerekemmel való játéknak is adok egy keretet azzal, hogy repülőre ülünk, és felszállunk, majd leszállunk, így biztosítom, hogy nem fogja keverni a nyelveket, hiszen én magyarul és angolul is beszélek hozzá. Ezen kívül biztonságot nyújt a gyerek számára, hogy tudja, hogy mi fog következni az által, ha ugyanolyan keretben vannak a foglalkozások. Ha a gyermek számára világos, hogy mely közegben melyik nyelvet használjuk, akkor nem fogja összekeverni azokat.

Ismerek olyan nyelvtanárokat, kollégákat, akik nem személyhez  vagy tárgyhoz illetve helyszínhez kötik a nyelvet, hanem napszakhoz vagy naphoz. Lehet a délelőttöt kinevezni angolos időnek, vagy egy napot, például hétfőn és szerdán stb.

Ezt mindenki maga dönti el, hogy milyen stratégiát választ, miután kitűzte a célokat, vagyis, hogy hova szeretne eljutni, milyen szintre a játékos otthoni angolozás során.

borito latvany terv v2 0622Az Angol kalauz a mondókák világába című könyvemmel azoknak a szülőknek és pedagógusoknak szeretnék segítséget nyújtani, akik az angol nyelv tanulását, tanítását élvezetes és szórakoztató tevékenységekbe, mondókák és gyerekdalok köré igyekeznek építeni. Ehhez nyújt mankót a közel 300 mondókát és gyerekdalt tartalmazó gyűjtemény, amelyben az eljátszásukhoz szükséges gyakorlati tanácsok is megtalálhatók. 

This entry was posted in Egyéb.

Ez a weboldal sütiket használ. Az uniós törvények értelmében, kérem engedélyezze a sütik használatát, vagy zárja be az oldalt. Több információ

Az uniós törvények értelmében fel kell hívnunk a figyelmét arra, hogy ez a weboldal ún. "cookie"-kat vagy "sütiket" használ. A sütik veszélytelen fájlok, melyeket a weboldal helyez el az Ön számítógépén, hogy minél egyszerűbbé tegye az Ön számára a böngészést. A sütiket letilthatja a böngészője beállításában. Amennyiben ezt nem teszi meg, illetve ha az "Engedélyezem" feliratú gombra kattint, azzal elfogadja a sütik használatát.

Bezárás